شیوه های تدریس زبان انگلیسی
اصول silent way
هدف معلمی که از این روش استفاده می کند؛ چیست؟
تا
دانش آموزان بتوانند افکار و احساسات خود را به زبان مقصد بیان کنند و برای این
کار آنها باید مستقل عمل کنند و بتوانند خودشان را تصحیح کنند و به خودشان متکی
باشند. معلم فقط زمانیکه دانش آموز برای پیشرفت در یادگیری به کمک احتیاج داشته
باشد؛ وارد عمل میشود.
- نقش معلم و دانش آموزان چیست؟
کار معلم مانند یک تکنسین یا مهندس است. یادگیری بر عهده دانش آموز است و معلم هر چیزی که لازم باشد به آنان میگوید و اجازه میدهد که یادگیرندگان خودشان با موقعیت های تازه مواجه شوند. دانش آموزان باید از دانسته های خود استفاده کنند و هر جا که به مشکلی برخوردند از آن عبور کنند و فعالانه در جستجوی یادگیری زبان باشند.
همانطور که gattegno می گوید: معلم با دانش آموز کار میکند و دانش آموز بر روی زبان کار میکند.
- ویژگی های فرایند یادگیری و تدریس چیست؟
دانش آموزان درس را با یادگیری صداها شروع می کنند. بوسیله یک چارت که انواع صداها بر روی آن نوشته شده است یادگیری آغاز میشود. برای هر صدا رنگ به خصوصی در نظر گرفته شده است. معلم شرایطی فراهم میکند که دانش آموزان بر روی ساختارهای زبان تمرکز کنند. این شرایط باعث فهم بهتر معنا میشود. توسط راهنمایی های بسیار کم معلم؛ دانش آموزان ساختارها را فرا می گیرند. همچنین معلم از خطاهای دانش آموزان متوجه میشود که در کدام قسمت آنها دچار ضعف هستند و باید بیشتر کار شود.
- تعامل معلم با دانش آموزان و دانش آموزان با یکدیگر چگونه است؟
اکثرا معلم ساکت اما فعال است. شرایطی فراهم میکند تا آنها یاد بگیرند؛ به صحبتهای آنان گوش میکند و از طریق حرکات غیر گفتاری و وسایل آموزشی به آنان کمک میکند. تعامل گفتاری دانش آموزان با استقبال روبرو میشود.
- با احساسات دانش آموزان چگونه برخورد میشود؟
معلم دائما حرکات آنان را تحت نظر دارد؛ هر گاه احساسات آنها در امر یادگیری مداخله می کند معلم به دنبال راهی می گردد تا آنها بر این مشکل غلبه کنند. از طریق بازخورد پایان هر جلسه که دانش آموزان فرصت دارند احساسا خود را ابراز کنند. همچنین چون دانش آموزان تشویق به تعامل با یکدیگر شده اند بنابراین انتظار میرود یک محیط یادگیری شاد و آرام و لذت بخش بوجود بیاید.
- دیدگاه زبانی و فرهنگی آن چگونه است؟
زبان نشان دهنده گروه مردم خاص است. و فرهنگ آنها نشان دهنده فرهنگ آنها است که از زبان آنان جدا نشدنی است.
- به کدام قسمت از زبان و مهارت های زبانی تاکید شده است؟
تلفظ از آغاز آموزش داده میشود. گرامر به روش استقرایی آموزش داده میشود. در ابتدا دایره لغات بسیار محدود است. هر بار که درس جدیدی داده میشود درس های قدیمی تکرار میشوند. برنامه های درسی بر اساس نیاز دانش آموزان طراحی میشود. بر هر چهار مهارت از ابتدای آموزش تاکید میشود.
- نقش زبان مادری دانش آموزان چیست؟
زبان
مادری دانش آموز فقط موقعی استفاده میشود که معلم بخواهد در تلفظ به آنها کمک کند.
- ارزشیابی چگونه صورت می گیرد؟
هیچگونه امتحان رسمی وجود ندارد. معلم همیشه و در هر زمان در حال ارزشیابی دانش آموزان است. اگر دانش آموزان بتوانند آنچه را که یاد گرفته اند در موقعیت های جدید بکار ببرند؛ مشخص میشود که آنان درس را به خوبی یاد گرفته اند. معلم هیچ گونه تشویق و تنبیهی بکار نمی برد زیرا این کار روند یادگیری را مختل میسازد. زیرا او معتقد است که هر شخصی سرعت یادگیری متفاوتی دارد.
معلم چگونه خطاهای دانش آموزان را تصحیح می کند؟
خطاهای دانش آموزان یک امر طبیعی و جز جدا نشدنی از فرایند یادگیری است. معلم از خطاهای دانش آموزان استفاده میکند تا متوجه شود آیا به تمرین اضافی احتیاج دارند یا نه. او سعی میکند تا آنها خودشان بتوانند خطاهای خود را تصحیح کنند و اگر نتوانستند به عنوان آخرین راه چاره معلم خطاهای آنان را تصحیح می کند.
*تکنیک های مورد استفاده در این روش *
- چارت رنگی صداها: چارت شامل خانه های رنگی است که هر کدام نشان دهنده یک صدا در زبان مقصد است.
معلم تلفظ لغت را بوسیله اشاره به هر کدام از خانه های رنگی به دانش آموزان یاد می دهد. این کار باعث میشود تا دانش آموزان بیشتر حواسشان بر روی درس متمرکز شود. چون این چارت تمام صدا ها را بطور همزمان به دانش آموزان نشان میدهد آنان میتوانند بفهمند که چه چیزهایی را یاد گرفته اند و چه صداهایی هنوز باقیست تا یاد بگیرند.
سکوت
معلم: معلم ابتدا راهنمایی های ضروری را انجام میدهد سپس سکوت میکند.
تصحیح خطا بوسیله دانش آموزان : دانش آموزان تشویق میشوند تا هر
کدامشان به مشکلی برخوردند بقیه همکلاسی هایش به او کمک کنند. البته این کمک ها
باید حالت همکاری داشته باشد نه رقابتی.
استفاده از میله ها : معلم با استفاده از میله های رنگی به آموزش رنگ ها؛ اعداد؛ و قواعد گرامری مانند حروف اضافه می پردازد. این وسیله به دانش آموزان کمک می کند تا خلاقیت و قدرت تفکر خود را بالا ببرند.
معلم کف دست هایش را به هم می چسباند و سپس از هم جدا میکند تا به آنها نشان دهد که باید صدای یک مصوت را کشیده تر ادا کنند.
چارت لغات: دوازده چارت که حاوی ۵۰۰ لغت است به دانش آموزان در یادگیری کمک میکند. معلم به لغات روی دیوار اشاره میکند و دانش آموزان با صدای بلند آنها را تلفظ میکنند. این چارت شامل لغات کاربردی زبان انگلیسی است.
Fidel chart
در کل هشت چارت از این نوع وجود دارد. زمانیکه لغات مختلف صدای مشابه داشته باشند از این چارت استفاده میشود مانند: say , steak
- بازخورد ساختاری درس: از دانش آموزان خواسته .یشود تا در مورد درسی که خوانده اند نظراتشان را بیان کنند . با این کار دانش آموزان یاد می گیرند که مسئولیت یاگیری خودشان را بر عهده بگیرند. زمان و روند کار این جلسات به معلم و کلاس بستگی دارد.
این
روش و روش هایی که از این به بعد درباره آنها بحث خواهیم کرد روش هایی است که celce murcia به آنها روش های انسانگرایانه
می گوید؛ روشی که در آن برای احساسات و عواطف یادگیرندگان اهمیت بسیاری قائل
هستند. مخترع این روش؛
georgi lozanov معتقد است که بازدهی کم آموزشی به
خاطر اینست که ما مشکلات شخصی و عاطفی خود را به کلاس آورده و باعث تداخل در امر
یادگیری میشویم. ما میترسیم فکر میکنیم که نمیتوانیم به خوبی زبان را یاد بگیریم و
همین طرز تفکر مانعی بزرگ در امر یادگیری است. چون ما از تمام توانایی های ذهنی
مان استفاده نمیکنیم برای همین فکر میکنیم که نمیتوانیم. بر اساس گفته lozanov ما
انسانها فقط ۵ تا ۱۰ درصد از ذهن مان را استفاده می کنیم. این روش میخواهد به دانش
آموزان کمک کند تا آنها بر احساسات منفی که باعث مداخله در امر یادگیری میشود؛
غلبه کنند. یکی از روش هایی که برای غلبه بر این احساس مفید است؛ استفاده از تلفیق
آموزش با هنرهای زیبا است.
گزارش کلاسی
اولین چیزی که وارد اتاق میشویم توجه ما را به خود جلب می کند اینست که این کلاس با تمام کلاس هایی که تا به حال رفته ایم کلی متفاوت است. همه چیز روشن و رنگی است چندین پوستر روی دیوار وجود دارد. اکثر آنها پوسترهای مسافرتی از شهرهای انگلستان هستند و تعداد کمی از این پوسترها حاوی مطالب گرامری نیز هست. یکی از آنها حاوی صرف فعل to be و ضمیر فاعلی است و دیگری مفعول و ضمیر ملکی را نشان میدهد. همچنین وسایل موسیقی هم وجود دارد. در کنار آنها کلاه ؛ ماسک و وسایل صحنه وجود دارد. معلم به زبان عربی با دانش آموزات احوالپرسی میکند و به آنها توضیح میدهد که قرار است تجربه ی جدید و جالبی را در فراگیری زبان کسب کنند. او با اعتماد به نفس می گوید: احتیاجی نیست شما سعی کنید یاد بگیرید یادگیری خود به خود اتفاق خواهد افتاد. اول از همه شما باید یک اسم جدید به انگلیسی برای خود انتخاب کنید و همچنین در کنار آن اسم یک هویت جدید انتخاب کنند. او یک برگه به آنها میدهد که اسم های انگلیسی روی آن نوشته شده است؛ اسامی آقایان در یک طرف و اسامی خانم ها در طرف دیگر نمایان است. معلم اسامی را تلفظ می کند و بچه ها بعد از او تکرار میکنند. سپس معلم به آنها میگوید که در طول درس آنها باید یک زندگی نامه در مورد شخصی که قرار است باشند ارائه دهند. اما حالا فقط باید یک شغل انتخاب کنند و در مورد اون توضیح دهند. استفاده از پانتومیم به بچه ها کمک میکند که بهتر بفهمند؛ معلم چندین شغل را با حرکات خود نشان می دهد مثل: خلبان؛خواننده؛نجار؛هنرمند . دانش آموزان انتخاب میکنند چه شغلی داشته باشند. معلم با هر یک از دانش آموزان با نقش جدیدی که گرفته اند سلام و احوالپرسی میکند و چند سوال در مورد شغل شون میپرسه. بچه ها سوالات او را متوجه میشوند و با yes و no جواب میدن. سپس معلم با آنها یک دیالوگ رو کار میکنه که دو نفر در حال احوالپرسی با همدیگه هستند. سپس آنها خود را به معلم معرفی میکنند. سپس معلم به کلاس میگه که قراره یک تجربه ی جدیدی کسب کنند؛ او یک جزوه ی ۲۰ صفحه ای و بین بچه ها پخش میکنه که عنوانش "خواستن؛ توانستن است" میباشد. در سمت راست ورقه دو ستون وجود دارد یکی متن به انگلیسی و در سمت دیگر ترجمه متن به عربی؛ در سمت چپ ورقه تعدادی لغت و همچنین گرامر وجود دارد. تا حدودی عربی؛ تا حدودی انگلیسی و همچنین تا حدی پانتومیم معلم متن دیالوگ را توضیح میدهد. و ذهن آنها را با لغات و گرامر آن درگیر میکند سپس او به زبان عربی به آنها میگویدکه از روی متن به انگلیسی میخواند و آنها باید متن را دنبال
این وبلاگ متعلق به کانون فرهنگی هنری بژیک می باشد و امید است پلی مناسب میان ما و مخاطبان بوده و مطالب آن مورد استفاده زبان آموزان و فراگیران گرامی واقع شود. با پیشنهادات و انتقادات خود با ما در ارتقاء کیفی سطح علمی فراگیران سهیم باشید.